Skip to the main content

Huishoudelijk Reglement

Huishoudelijk Reglement van de Bridgeclub Groot Deyleroord

ALGEMEEN

Artikel 1.         Dit Huishoudelijk Reglement is een nadere uitwerking van de statuten van de Bridgeclub Groot Deyleroord, zoals aangegeven in artikel 17 van deze statuten.

Artikel 2.         De Bridgeclub Groot Deyleroord is een zelfstandige vereniging in het verband van de buurtvereniging Groot Deyleroord.

Artikel 3.         Het speelseizoen van de Vereniging loopt van 1 september tot 1 juli daaraanvolgend.

Artikel 4.         Het Lidmaatschap.
Het Bestuur laat slechts leden toe die lid zijn van de buurtvereniging Groot Deyleroord.  Het lidmaatschap van deze Buurtvereniging wordt geacht tot stand te zijn gekomen door betaling van de contributie voor deze.

Artikel 5.         De leden worden onderscheiden in:

a)   Gewone leden.
Gewone leden zijn zij, die door het Bestuur als zodanig zijn toegelaten.

b)   Leden van verdienste.
Leden van verdienste zijn zij, die door het Bestuur voorgedragen, als zodanig door de Algemene Vergadering, zijn benoemd.  Zij betalen 50% van de contributie.  Dit lidmaatschap kan door de Algemene Vergadering worden herroepen.

c)    Ereleden.
Ereleden zijn zij, die door het Bestuur voorgedragen, als zodanig door de Algemene Vergadering zijn benoemd.  Zij zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.

Artikel 6.         Het Bestuur bepaalt het maximale aantal leden van de Vereniging, rekening houdend met de beschikbare ruimte en de organisatie van de interne wedstrijden.

PAARVORMING

Artikel 7.         De leden vormen naar eigen keuze paren om aan de wedstrijden deel te nemen.

Artikel 8.         De parenkeuze geldt voor een geheel speelseizoen.

Artikel 9.         Paren die als zodanig niet meer in het volgende speelseizoen willen spelen, delen dit voor het einde van het lopend seizoen aan de wedstrijdleider mede.

Artikel 10.       Slechts leden die langer dan drie jaar lid zijn, kunnen, indien daardoor het vastgestelde maximum aantal leden niet wordt overschreden, een nieuwe partner – die nog geen lid is – introduceren na goedkeuring van het Bestuur.

Artikel 11.       Leden die minder dan 3 jaar lid zijn kunnen slechts een paar vormen met andere leden van de club.

Artikel 12.       Alleen in uitzonderingsgevallen, zulks ter beoordeling van het Bestuur, kunnen paarveranderingen tijdens het speelseizoen worden toegestaan.

HET BESTUUR

Artikel 13.     Aansluitend op artikel 10 van de Statuten stelt het Bestuur een rooster van aftreden vast, met dien verstande, dat bij een even aantal leden elk jaar de helft aftreedt en bij een oneven aantal het ene jaar de kleinste minderheid en het andere jaar de kleinste meerderheid.

Artikel 14.       Het rooster als bedoeld in voorgaand artikel wordt zodanig samengesteld, dat voorzitter en secretaris niet gelijktijdig kunnen aftreden.  Aftredende bestuursleden zijn terstond herkiesbaar.  Kandidaten voor een bestuursfunctie kunnen schriftelijk worden gesteld door tenminste vijf leden, binnen een door het Bestuur te stellen termijn.  Kandidaatstellingen dienen vergezeld te gaan van een verklaring van de kandidaat, waaruit blijkt, dat hij/zij een eventuele benoeming aanvaardt.

Artikel 15.       De aftredende bestuursleden zijn verplicht alle bescheiden en eigendommen van de club die zij onder hun berusting hebben, binnen een week aan hun opvolger of aan het Bestuur in behoorlijke staat over te dragen.

Artikel 16.       De voorzitter is belast met de leiding van alle bestuurs- en algemene vergaderingen; hij is bevoegd om in overleg met zijn medebestuurders, zo nodig de vergadering te schorsen of eenieder die op een vergadering het rustig debat verstoort of zich op andere wijze misdraagt, het verder bijwonen van de vergadering te ontzeggen.
Hij tekent de notulen van de vergaderingen indien deze zijn goedgekeurd.  Hij is de woordvoerder van de club en ondertekent mede alle officiële stukken die van de club uitgaan.

Artikel 17.       De secretaris maakt de notulen van alle bestuurs- en algemene vergaderingen.
Hij/zij is belast met de correspondentie van de club, houdt nauwkeurig archief van alle inkomende en uitgaande stukken.  Alle stukken en bescheiden die de club tot iets verbinden, behalve die van financiële aard, worden door hem ondertekend.  Op de Algemene Ledenvergadering wordt door hem een verslag uitgebracht over het verloop en de toestand van de club in het afgelopen jaar.  Als er geen tweede voorzitter is benoemd, vervangt hij/zij de voorzitter als deze verhinderd is.

Artikel 18.       De penningmeester voert het geldelijke beheer van de club en is daarvoor persoonlijk aansprakelijk.  In de Algemene Ledenvergadering legt hij rekening en verantwoording af over het afgelopen clubjaar.  Voorts legt hij een begroting voor het lopende clubjaar ter goedkeuring voor.

In de Algemene Ledenvergadering brengt de Kascommissie verslag uit van haar controlewerkzaamheden. Goedkeuring van het jaarverslag strekt de penningmeester tot décharge van het door hem gevoerde beheer.

DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 19.        Agendapunten voor de Algemene Vergadering die niet van het Bestuur uitgaan, dienen tenminste 1 week v66r deze vergadering schriftelijk bij de secretaris te worden ingediend.

Artikel 20.       Stemmingen over personen geschieden schriftelijk; over zaken als regel mondeling tenzij het Bestuur of de vergadering anders beslist.

Artikel 21.       Bij schriftelijke stemmingen zijn ongeldig:

a)     blanco stembriefjes;
b)     stembriefjes, waarop de naam van een persoon niet duidelijk wordt aangegeven;
c)     stembriefjes met bijvoegingen;
d)     ondertekende stembriefjes.

Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

DE TECHNISCHE COMMISSIE

Artikel 22.       Het Bestuur benoemt een technische commissie die tenminste bestaat uit een wedstrijdleider.

Artikel 23.       De technische commissie heeft tot taak het regelen van de speelavonden en de wedstrijden.
Zij stelt de teams samen voor alle wedstrijden waaraan wordt deelgenomen.

Artikel 24.       De technische commissie is bevoegd te bepalen op welke wijze op de bijeenkomsten van de club zal worden gespeeld.  Zij houdt hierover nauw contact met het Dagelijks Bestuur.

Artikel 25.       De technische commissie is niet bevoegd tegen de wil van de desbetreffende leden verandering te brengen in de gevormde paren.

Artikel 26.       De technische commissie bepaalt de eerste indeling van de paren bij onderlinge wedstrijden. Zij verzamelt en publiceert de behaalde resultaten tijdens interne wedstrijden en houdt hiermede rekening bij de indeling van volgende wedstrijden.

Artikel 27.       Nieuwe leden worden als regel op de laagste plaats ingedeeld.  Als een nieuw lid echter een partner krijgt die reeds langer lid is, dan worden zij ingedeeld op een plaats die de technische commissie bepaalt.

Artikel 28.       Op de speelavonden en op de wedstrijden die de club organiseert, wordt gespeeld volgens de bepalingen van de Nederlandse Bridgebond.

Artikel 29.                Als een lid of paar verhinderd is behoort de technische commissie hiervan tijdig te worden verwittigd, met vermelding van de na(a)m(en) van degene(n) die het lid of paar vervang(t)(en).  Mocht het verhinderde lid of paar geen plaatsvervanger(s) kunnen vinden dan tracht de technische commissie daarvoor zorg te dragen.

Artikel 30.                Als paren of viertallen de club in wedstrijden vertegenwoordigen bepaalt de technische commissie de rangorde. Voor elk viertal wordt een teamleider aangewezen.

Artikel 31.                Als een lid of paar van een vertegenwoordigend viertal is verhinderd, moet de gedragslijn van art. 29 worden gevolgd.  De vervanging moet de instemming hebben van de technische commissie.  Zo niet, dan wijst de technische commissie (een) andere vervanger(s) aan.  De technische commissie stelt de teamleider op de hoogte van de wijzigingen.

Artikel 32.                De teamleider van het viertal stelt de technische commissie in kennis van de behaalde resultaten binnen 12 uur na afloop van de wedstrijd.

Artikel 33.           Tijdens de onderlinge wedstrijden neemt de spelleider een beslissing in alle moeilijkheden die zich kunnen voordoen.  De leden die zich door deze beslissingen bezwaard voelen, kunnen beroep doen op het Bestuur, mits hierover binnen tweemaal vierentwintig uur een schriftelijk bezwaarschrift bij de voorzitter is ingediend.

Artikel 34.               De technische commissie is bevoegd maatregelen te treffen voor het opvoeren van het speltempo, het gebruik van de systeemkaarten en het gebruik van biedboxen.

DE KASCOMMISSIE

Artikel 35.                De kascommissie bestaat uit twee leden en een reservelid.  Zij worden benoemd op de Algemene Ledenvergadering en kunnen geen bestuurslid zijn.

Zij worden gekozen voor de duur van één jaar.  Het aftreden moet zodanig worden geregeld, dat elk jaar een lid aftreedt.  Zij zijn na hun aftreden gedurende een jaar niet herkiesbaar.
De kascommissie heeft het recht te allen tijde inzage te verlangen van de administratie van de penningmeester en het beheer van de gelden te controleren.
De kascommissie brengt op de Algemene Ledenvergadering verslag uit van haar bevindingen.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 36.                Wijzigingen in het Huishoudelijk Reglement kunnen slechts worden aangebracht met een meerderheid van 2/3 van de stemmen die op de Algemene Ledenvergadering worden uitgebracht.

Artikel 37.                Het Bestuur beslist in alle gevallen waarin het reglement niet voorziet.

Artikel 38.                Dit Huishoudelijk Reglement treedt in werking met ingang van 1 september 1990.

Andere artikelen

Wedstrijdreglement

Je dient lid van deze club te zijn om dit bericht te bekijken.
Al lid? Inloggen

20/04/2024 - Stanley Douglas
Aanmelden nieuw leden

Aanmelden nieuw leden

 

26/09/2020 - Stanley Douglas 25 augustus 2024
Benefit drive

Benefit drive

Impressie bridge-instuif ten bate van het hospice in Wassenaar.     ...

26/09/2020 - Wouter van Seters